Academic detailing, også kalt kollegabasert terapiveiledning, er et pedagogisk virkemiddel som har vært mye brukt av legemiddelindustrien. Som verktøy i antibiotikastyring kalles tiltaket gjerne «antibiotikavisitt» og utføres av typisk av en lege, farmasøyt eller sykepleier med spesialopplæring.
Academic detailing kan skje ved en-til-en-kommunikasjon eller i grupper. Aktuell kollega eller enhet besøkes for gjennomgang og diskusjon rundt et valgt tema. Grunnlag for diskusjonen kan være et eller flere pasientkasus, data fra en audit eller uttrekk fra elektronisk kurve.
Målet er å optimalisere praksis ved å fremheve god praksis og skape bevissthet om uheldig praksis.
Academic detailing brukes gjerne som et av flere tiltak i en større strategi for å optimalisere praksis på et felt/ i en enhet.
- Interventions to improve antibiotic prescribing practices for hospital inpatients
- Educational outreach visits to change health care professional care. Cochrane Library 2007 for patients
- Academic detailing as a method of continuing medical education. Advances in Medical Education and Practice 2019
- Academic Detailing to Enhance Overdose Prevention: An Implementation Guide for Organizations. CDC.gov